Gott nytt år!
Nyårafton brukar stimulera skribenter till betraktelser över året som varit. Nordfri tänker annorlunda. Det är mer intressant att fundera över vad året som kommer kan föra med sig. Här kommer därför några helt enkla punkter på det temat. Ett visst mått av önsketänkande finns med i bedömningen.
Eftertankens kranka blekhet drabbar länets kommunpolitiker när den gröna bubblan brister. Det är i skrivande stund känt att Northvolt riskerar konkurs. En kontrollbalansräkning har gjorts och den visade ett kapitalunderskott om 30 miljarder kr. Kinesiska PTL kommer inte att bygga fabrik i Timrås Torsboda. Inspektionen för strategiska produkter satte stopp för kineseriet. Konstgödselfabriken i Köpmanholmen hankar sig fram och även om den överlever, så finns inte mycket utlovat grönt kvar i verksamheten.
Problemet med lågt barnafödande tas upp på allvar. Tillväxtambitionerna skrinläggs för gott, när politikerna inser att ingen inflyttning eller invandring i världen kan lösa problemet med extremt lågt barnafödande. Det kommer under 2025 bli uppenbart att pladdret om att ”vi måste bli fler” just är pladder. Ingen politiker vill i slutet av 2025 se 2026 års valrörelse an med vetskapen om att man ska fortsätta ljuga om befolkningstillväxt.
Kommunpolitikernas orimliga investeringsiver förs ned på jorden. Örnsköldsvik kan tjäna som exempel: kommunen står i färd med att lägga 110 miljoner kr på en skidstadion, 256 miljoner kr på en ”multisporthall” och man bygger äldreboende på Kusthöjden istället för att ta tillvara existerande fastighetsbestånd. Alltihop på en befolkningsmängd om knappt 56 000. Investeringspengarna bokstavligen rinner mellan fingrarna och de används till lek och spel, inte till livets nödtorft. Under 2025 kommer vändningen som gör att kommunpolitiken tvingas avhandla de ”vuxna” investeringarna: skolor, vattenledningar, vägar, o.s.v.
Idén att varje kommun ska ha en flygplats förpassas till historien. Alla kommer att förstå att varken Kramfors eller Örnsköldsvik kan ha en egen kommunal flygplats. Möjligen är detta rimligt för Sundsvall/Timrå. Möjligen, inte säkert.
Tågrenässans. Trycket på att tågförbindelsen söderut ska förbättras kommer att fortsätta och öka i intensitet. Till skillnad från flyget finns här en kommersiell grund att stå på. SJ har nya tågset för sträckan Umeå-Stockholm under upphandling och anledningen är bl.a. att man önskar högre passagerarkapacitet.
Kommunpolitikerna inser att det är viktigare att få stopp på utflyttning och att få utflyttare att flytta hem, än att locka människor att flytta hit. Det är viktigare att marknadsföra bygden för de egna, än för utsocknes.
Gott nytt år!
Nordfri smyger igång på allvar en bit in i januari. Väl mött!