Elfärjan i Örnsköldsvik: förväntas gå med underskott - ska också gynna näringslivet
Elfärjor är högsta mode. I Sundsvall har en lokal företagare köpt en begagnad elfärja från Stockholm. Den kommer att gå i trafik mellan Sundsvall och företagarens restaurang på Alnö. Tidigare har båten trafikerat sträckan Riddarhuset - Solna Strand i Stockholm.
Massmedia rapporterade våren 2022 att i Härnösand skulle Green city ferries AB starta produktion av en snabbgående elfärja av katamarantyp för knappt 150 passagerare - Beluga24. Bolaget gick dock i konkurs våren 2024, så av det blir intet.
I Örnsköldsvik beslutade kommunstyrelsen i juni att en ansökan om bidrag från Klimatklivet ska lämnas in till Naturvårdsverket. Ansökan avser inköp av elfärja samt åtgärder för att kunna ta denna i trafik till bl.a. Gullvik, Vågön och Trysunda.
Klimatklivet beskrivs av Naturvårdsverket så här:
”Klimatklivet är investeringsstödet som gör det möjligt att satsa på fossilfri framtidsteknik och grön omställning. Det kan sökas av företag, kommuner, regioner och organisationer i hela Sverige. Klimatklivet delfinansieras av EU:s återhämtningsfond, NextGenerationEU.”
Sedan starten 2015 har Klimatklivet delat ut 16,8 miljarder kr i stöd till 25 565 projekt. Stödbeloppens storlek spänner från 2250 kr till 210 Mkr. Ett av de större stöden har gått till Liquid Winds e-metanolfabrik FlagshipONE i Örnsköldsvik - 151 Mkr.
Nordfri har tittat på processen som lett fram till kommunstyrelsen beslut, samt tagit del av kommunens ansökan till Klimatklivet.
Det är det kommunala bolaget Örnsköldsviks Hamn & Logistik (ÖHL) som har ansökt om stöd från Klimatklivet. ÖHL skriver i sin ansökan att besöksnäringen i Örnsköldsvik växer och att det måste ske på ett hållbart sätt. Man framhåller också att fullmäktige beslutat att Örnsköldsvik ska vara en klimatneutral kommunkoncern år 2030.
ÖHL söker stöd för tre saker: själva färjan, åtgärder på bryggor i Gullvik och på Trysunda, samt laddstationer i Örnsköldsvik och på Trysunda. Kostnaden för dessa anges till 25+2,6+1 Mkr. Totalt 28,6 Mkr. Sökt stöd avser 20 Mkr av dessa. Resterande 8,6 Mkr ska kommunen finansiera genom att ÖHL får ett ägartillskot om 8,6 Mkr.
Av ÖHL:s egen utredning av möjligheten till en färjetrafik samt av ett styrelseprotokoll från sin ägare Rodret (kommunalt bolag) från i våras, framkommer att ÖHL inte ensamt har velat gå vidare med en ansökan till Klimatklivet.
Anledningen är något förvånande: ÖHL anser inte att verksamheten kan bedrivas på affärsmässig grund. Det betyder att ÖHL förväntar att färjetrafiken kommer att gå med underskott - kostnaderna kommer att överstiga intäkterna. Därmed får skattebetalarna subventionera verksamheten.
ÖHL beslutade därför att lämna sin utredning till Rodrets styrelse ”för ställningstagande och eventuella beslut”.
Så skedde också. Inte heller Rodret ville ta ställning i frågan. Styrelsen beslutade visserligen att uppdra till ÖHL att förbereda en ansökan till Klimatklivet samt att undersöka andra möjliga medfinansieringsmöjligheter. Dock beslutade man också att ”ge i uppdrag till ordförande, vice ordförande och VD att genomföra en dialog med kommunen för att ta ställning kring utredningen och dess slutsatser”.
Rodret - i vilket det kommunala ägandet av diverse bolag är samlat - bad alltså om ett politiskt beslut i elfärjefrågan. Ett sådant levererades också när kommunstyrelsen i juni beslutade att gå vidare med projektet.
ÖHL hann ha ett styrelsemöte (27/5) till före kommunstyrelsens beslut. Där framgår att ÖHL redan i januari aktivt beslutade att inte gå vidare med elfärjeplanerna och då p.g.a. att affärsmässig grund saknades. Vidare klargör ÖHL i protokollet från i maj att man nu ändå kan tänka sig att åta sig färjetrafik - om man får ekonomiska garantier:
”ÖHL kan tänka sig att utföra uppdraget under förutsättning att kommunen finansierar underskottet för verksamheten, både drift och kapitalkostnader så att ÖHL inte tar ekonomiska risker.”
Det står alltså helt klart att den framtida verksamhetsutövaren, tillika sökanden av Klimatklivetmedel, förväntar sig ett ekonomsikt underskott i elfärjetrafiken. Detta framgår inte i protokollet från kommunstyrelsens sammanträde där man beslutade att gå vidare med en ansökan till Klimatklivet.
När beslutet fattades i kommunstyrelsen fanns representanter för fullmäktiges samtliga partier närvarande. Ingen reservation finns noterad i protokollet.
I ÖHL:s ansökan framgår att båten ifråga är en Candela P-12. Båtmodellen tar 30 passagerare, är 11,99 m lång och väger 10 ton. Den är utrustad med 4x63 kWh batterier som kan laddas med max effekt 175 kW DC. Räckvidden är 40 sjömil vid 25 knop.
ÖHL hävdar att den endast kommer att laddas med förnybar el. Hur det säkerställs vet Nordfri inte. Oklarhet råder också kring huruvida produktionen av ”oförnybar” el minskar som en konsekvens av detta.
Av ansökan framgår också att färjeverksamheten inte endast är tänkt att komma kommunens invånare till del. Utöver besöksnäringen så nämner ÖHL näringslivet. Man skriver så här:
“Förutom reguljär skärgårdstrafik med 2–3 ToR turer dagligen under månaderna juni-juli-augusti är planen att den kan användas som beställningstrafik/charter för exempelvis näringslivet och deras kunder. Örnsköldsvik har flertalet internationella företag och företagen har en önskan att kunna visa upp Örnsköldsvik för sina kunder.”
Samma kommunala företag som förväntar sig att elfärjetrafiken kommer att gå med underskott och tidigare aktivt har beslutat att inte på eget bevåg starta upp den, skriver i ansökan att man vill använda färjan till näringslivets fromma.
Det betyder att skattebetalarna ska subventionera näringslivets turer i Örnsköldsviks skärgård.