Cinis Fertilizer misstror Northvolts förmåga att få igång produktionen
Den gröna omställningen med associerad nyindustrialisering i Norrland går trögt.
Bilbatteritillverkaren Northvolt dras med en rad olika problem. Tre anställda har dött under vad massmedia framställer som mystiska omständigheter. Arbetsplatsolyckor är inte ovanliga. Efterfrågan på bolagets produkter viker eller utvecklas inte i den förväntade takten. Expansionsplaner i såväl Tyskland som Sverige har lagts på is. Inte minst har man problem i den egna produktionen.
Och som lök på laxen har massmedia - framförallt affärspressen - på allvar börjat syna verksamheten och dess ekonomiska förutsättningar.
Produktions- och efterfrågeproblemen får nu följdverkningar i Ångermanland. Cinis Fertilizer, som nyligen driftsatt en konstgödselfabrik i Köpmanholmen söder om Örnsköldsvik, uppger i ett pressmeddelande att deras expansion i Skellefteå skjuts upp. Fabriken i Köpmanholmen skulle enligt plan försörjas med natriumsulfat från Skellefteå. Saltet är en restprodukt från elbilsbatteriproduktionen.
Vidare meddelar Cinis Fertilizer att störningarna kommer att ge oplanerade kostnader om 25 miljoner kr i år.
Cinis Fertilizer uppger också att man sedan länge "för konkreta och detaljerade diskussioner med flertalet aktörer inom den globala elbilsbatteriindustrin om etablering av nya samarbeten, vilka nu kommer att prioriteras före Skellefteåanläggningen". Man tillägger att bolagets etablering i Skellefteå nu förväntas tas i produktion först 2028.
Andra samarbeten kommer att prioriteras och denna nya ordning kommer att kommuniceras i en uppdaterad affärsplan.
Nordfris bedömning är att det paketpapper av grönt omställningsslag som Cinis Fertilizer varit inslaget i, nu snart är avrivet. Om restprodukter från varken svensk elbilsbatteriindustri eller den skogsbaserade processindustrin kan försörja Cinis Fertilizer med insatsvaror, så återstår endast den "billiga" och "gröna" elen.
I takt med realiserandet av effektkrävande industrietableringar som ger få arbetstillfällen på insatta kilowattimmar, lär för övrigt elpriset gå upp. Den stundande etableringen av e-metanoltillverkaren Flagship One i Örnsköldsvik är kanske det bästa exemplet på sådan etablering. Flagship One etableras i samarbete med Övik Energi och det kommunala bolagets kraftvärmeverk. I projektet ingår bidragsstöd om minst 152 miljoner kr. Dessa delas ut av "Klimatklivet" som drivs i Naturvårdsverkets regi på uppdrag av regeringen. Produktionen är mycket elintensiv och ger försvinnande få arbetstillfällen.
Intressantast är dock att Cinis Fertilizer helt öppet misstror Nortvolts förmåga att inom rimlig tid få igång en produktion som faktiskt kan försörja konstgödseltillverkaren med natriumsulfat. Som industriprojekt är Cinis Fertilizer en mycket liten affär i jämförelse med Northvolt. Skulle det senare projektet haverera, så blir det ett av de största industriella fiaskona i svensk historia och haveriet skulle få mycket omfattande ekonomiska och politiska följdverkningar, utöver att bli en katastrof för Skellefteå kommun.